Menu left

Graff om Grænseflader

Carsten Graff

Af Carsten Graff

Udgivet 1994
Sider 104
ISBN 9788778430137

Kan kun købes igennen Stemningshotellet


Hvorfor finder vi os i arrogante edb-programmer, og hvorfor bilder brugerne sig selv ind, at de hele tiden ønsker læssevis af nye faciliteter? Graff om Grænseflader uddeler kærlige dask til edb-branchens hellige køer og kan læses som respektløs satire. Bogens kapitler - selvstændige essays - spænder fra Kafka'ske tekonologimareridt til grotesk edb-humor. Men der er alvor og faglig tyngde bag den humoristisk løftede pegefinger. Graff om Grænseflader er en gave til dem, der sætter pris på intelligent underholdning - og et 'must' for alle, der interesserer sig for teknologi og edb. Carsten Graff er konsulent ved Dansk Teknologisk Institut og cand.dat.merc. med ti års erfaring i udvikling og design af software. Hans artikler i Computer World og Berlingske Tidende er de mest konsekvente forsøg på at fastholde kravet om brugervenlighed.

  • Bogens Indhold

    Indledning
    Hvor er vi på vej hen?

    Kapitel 1 : Udviklingsprocessen
    Brugergrænseflader : Både Windows og Døre
    Kreativ programudvikling - findes det?
    Billiard, talent og dårlige undskyldninger

    Kapitel 2 : Design
    Ikoner som vejskilte fra et lukket land
    Arkitektur, Kunst og Brugerdialogens Kunst
    Virus - verdens mest brugervenlige software
    Lesbisk dinosauer bider paven

    Kapitel 3 : Brug af lyd
    Den interne pralhals
    Den interne støjsender

    Kapitel 4 : Dokumentationen
    Brugervenlighed, flysikkerhed og regnskove

    Kapitel 5 : Computerens pædagogik
    Computerens pædagogik til eksamen
    Computere, autoritet og trafiklys
    Computere og afledningsmanøvre
    Grænseflader fra Lotte Heise til Poul Nyrup

    Kapitel 6 : Hjernen bag designet
    Computerhumorens grusomme grænseflade
    Computereksperten som den moderne heksedoktor

    Kapitel 7 : Computerens salg og markedsføring
    EDB-sælgeren som den moderne tryllekunstner
    Fra runesten til computer - den sikrevej til rigdom
    EDB-markedsføring til de primitive vilde

    Kapitel 8 : Brugerfrustrationer
    Rædselsvisioner og computerstemmer
    Sådan bliver man til grin - og sådan undgår man det
    Som vinden blæser
    Derfor får nogle computere smæk
    En verden af software

    Kapitel 9 : Evaluering
    Test af brugervenlighed på det frie kødmarked

    Kapitel 10 : Svartider
    Brugeren og ventetiden

    Kapitel 11 : Interaktion
    Fremtidens interaktionsformer

    Kapitel 12 : Fejlmeddelelser
    Fra dårlige undskyldninger til gode forklaringer
  •